____VANHOILLISLESTADIOLAISUUS____ Pohjolan Kristillisyys vai Jotain Ihan Muuta?

"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat."

Name:

larsleevi@gmail.com

Sunday, July 02, 2006

SUOMI - LESTA - SUOMI -SANAKIRJA

[Kaanaankieliset] Sanonnat merkitty "heittomerkein".

Ajallinen, Maallinen = Kaikki mikä ei ole hengellistä tai hengellistettyä; Toisarvoista ajattoman eli taivaallisen rinnalla; Voidaan liittää lähes minkä tahansa sanan eteen vähättelemään omaa tai toisten saavutuksia

Alkoholi = Synti, paitsi ehtoollisviinissä

Armo, Jumalan armo = Jumalan armo joka on vain vanhoillislestadiolaisilla; Armo joka siirtyy vain vanhoillislestadiolaisten välityksellä ihmisestä toiseen; Vanhoillislestadiolaisen opin mukaan Jumala ei voi armahtaa ihmistä suoraan, vaan välittäjänä täytyy olla joku vanhoillislestadiolainen; Armo vapauttaa ihmisen synnin vallan eli kuoleman alta, mutta tämä armo on siis vain vanhoillislestadiolaisilla

Ehkäisy = Synti, joka vastaa murhaa; Ehkäisyn ehdottomuus on vaihdellut hieman eri aikoina; Ehkäisykielto tuli ajankohtaiseksi ehkäisyvälineiden lanseeramisen aikoihin: kiellon jälkeen lestadiolaisperheiden keskikoko on aavistuksen suurentunut; Ehkäisykiellosta huolimatta vanhoilliset eivät koe olevansa lähempänä katolisia kuin protestantteja; Rakastelusta kieltäytymistä/pidättäytymistä esim. äidin jaksamisen vuoksi ei katsota ehkäisyksi; Hieman yllättäen koeputkihedemöitys [hedelmöityshoidot] ovat sallittuja, tällöin kuitenkin pariskunta voi käytännössä itse päättää lapsiluvustaan, sikäli kun hoidot onnistuvat
[ Päivämies 1967: "Silloin kun nähdään odottava äiti kuolemanvaaran edessä, saa kristitty myös nähdä Jumalan tahdon ja alistua tarvittaessa äidin hengen pelastamiseksi välttämättömään."
Päivämies 1974: "...Perhesuunnittelu on synti kaikissa muodoissaan. Ei voi tulla kysymykseen kalenterin seuraaminen, ei edes yhteisestä sopimuksesta erillään oleminen...se on Jumalan Sanan mukaan sallittu vain hetkeksi sairauden vuoksi. Mutta sairauttakaan ei saa tehdä pahemmaksi kuin se todellisuudessa on ja näitä tekosyitä käyttää väärään tarkoitukseen."
Päivämies 14.2.1979: "Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen."
Päivämies 12.10.2005: "Vaikean sairauden tai muun ylitsepääsemättömän esteen edessä voidaan joutua ratkaisuun, jonka seurauksena uusi raskaus ei ole enää mahdollinen."]

Ekumenia = Perkeleellinen suuntaus [vrt. Jeesuksen rukous: Joh. 17:21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.]

Elävä kristillisyys = Vanhoillislestadiolainen yhteisö

Elävä usko = Oikea usko; Vanhoillislestadiolaisten usko; Kuolleen uskon vastakohta, kts. Kuollut Usko

Epäuskoinen, Epäuskovainen, Eikkari = Muut kuin vanhoillislestadiolaiset; Helvettiin joutuva syntinen

Eriseura, Eriseurat = Muut lestadiolaissuunnat

Firma = kts. Rauhanyhdistys

Gospel, Gospelmusiikki = kts. Väärä Musiikki

"Hakomaja yrttitarhassa" = Vanhoillislestadiolaisten seurakunta; Käytetään seurapuheissa kun tarkoitetaan sitä kuinka muut ihmiset muka näkevät heidän seurakuntansa vaatimattomana, sekä myös siten, että inhimillisistä virheistä huolimatta juuri tämä "hakomaja" on se oikea Valtakunta [erehtymätön seurakunta siis onkin erehtyvä?] [Jes. 1:8 Mutta mitä vielä Zionin tyttärestä jäänyt on, se on niinkuin maja viinamäessä, ja niinkuin hakomaja yrttitarhassa, niinkuin hävitetty kaupunki.]

Helluntailainen = kts. Omavanhurskas, Epäuskoinen; Hihhuli

Hoitokokous, Hoitokokoukset = Kokous, jossa esim. julkilangennutta tai eri tavoin uskon asioista ajattelevaa uskonveljeä tai -sisarta hoidetaan, eli ojennetaan, usein usean puhujaveljen voimin; 1970-luvun hoitokokouksissa satoja, jopa tuhansia, seurakuntalaisia erotettiin vajavaisin ja mitä ihmeellisimmin perustein seurakuntayhteydestä ja jopa suvustaan; Hoitokokoukset ovat vanhoillislestadiolaisuuden vaiettua lähihistoriaa, jonka jäljiltä tuhannet ihmiset sekä vanhoillislestadiolaisuudessa että sen ulkopuolella etsivät yhä anteeksipyyntöä ja omaa uskonnollista identiteettiään; Hoitokokoukset ovat yhä käytössä, joskin pienemmässä mittakaavassa; Hoitokokouksia perustellaan seuraavalla raamatun kohdalla: Matt 18:15-18 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani. Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
LINKKI 1, LINKKI 2

"Hyvän omantunnon liitto" = Usein seurapuheessa käytetty termi; Tarkoittanee liittoa jonka Jumala tekee ihmisen kanssa ja jonka merkkinä on kasteen sakramentti, joka Jumalan puolelta pitää mutta ihmisen puolelta pettää; Perustuu seuraavaan Raamatunjakeeseen: 1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus..

Isien perinnäissäännöt = Muodostavat suuren osan vanhoillislestadiolaisten opista; Sanana vanhoillislestadiolaisille tuntematon

Isot, Isot seurat = Suurissa kaupungeissa [mm. Helsinki, Oulu, Jyväskylä] pidettävät seurat, jotka kestävät usein kaksi päivää ja joissa on seurapuheita aamusta iltaan, usein Isojen Seurojen yhteydessä on ehtoolliskirkko, Isot Seurat ovat yleensä viikonloppuisin tai loma-aikoina

Iso teltta = Suviseurojen pääteltta, jonne mahtuu tuhansia ihmisiä istumaan. Suviseurasaarnat saarnataan täältä. kts. Suviseurat

Jeesus Kristus = Lähes kuriositeetti, joka vaikuttaa taustalla ja vanhoillislestadiolaisten välityksellä, vaan ei suoraan.

"Joka parannuksen teon huomiseen siirtää, se vuoteensa helvettiin rakentaa." = Alistu vl-uskoon nyt heti, sillä huomenna voit jo olla helvetissä

"Jolla ei ole seurakunta äitinä maan päällä, sillä ei ole Jumalaa isänä taivaassa." = Tehdään joukkoon kuulumisesta autuuden ehto. Usein myös valehdellaan että kyseinen fraasi löytyisi Raamatusta, missä sitä ei kuitenkaan ole. Sanotaan myös suoraan muodossa: ”Jumalalla ei ole yksinäistä lasta.” Tämä on kuitenkin puhtaasti vl:ien omaa Raamatun ulkopuolista opetusta.

JR = lyhenne: Jumalan Rauhaa; Jumalan Rauhaan

JT = lyhenne: Jumalan Terve

Jumalan huoneenhallitus = Ainakin 1970-luvun hoitokousten aikaan Rauhanyhdistysten ja SRK:n johtokunnan jäsenet

"Jumalan rauhaa!" "Jumalan rauhaan" = Tervehdys, sanotaan vain muille vanhoillislestadiolaisille: Näkemiin; Nähdään; Moikka; Jää Jumalan rauhaan

"Jumalan sana tuomitsee, emme me!" = Ylimielinen defenssi siihen, että joku sanoo heidän tuomitsevan muita, tai pyytää heitä näyttämään mikä hänen omassa uskossaan on väärin heidän uskoonsa verrattuna; Jumalan sana kyllä tuomitsee, mutta raamattua tuntemattomat lestadiolais-rahvaat eivät näytä [tai halua] ymmärtävän ketkä se tuomitsee: ne, ja vain ne, jota eivät uskoo Jeesukseen Kristukseen vapahtajanaan.

"Jumalan terve!" = Tervehdys vanhoillislestadiolaiselta toiselle, näppärin tapa erottaa ei-lestadiolaiset lestadiolaisista: Terve, olen uskovainen; Terveisiä Jumalalta; Moi

Jumalan valtakunta = Vanhoillislestadiolainen yhteisö

Kaanaan kieli = Koostuu muutamista Raamattuun perustuvista sanoista ja sanonnoista, esimerkiksi "käydä armolähteen luo" [pyytää synnit anteeksi]

"Kaikki epäilykset, kiusaukset ja matkan viat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä." = Kun epäilet jotain vanhoillislestadiolaisuuden kymmenistä omituisista opinkappaleista, ei hätää, uskot vaan epäilyksesi anteeksi niin voit hyvällä omalla tunnolla jatkaa matkaasi "Jumalan Valtakunnassa". Tai kun väsyt lapsitaakkasi alle, ei huolta, usko vain kiusaukset ja matkaväsymykset anteeksi, ja voit taasen jatkaa kilvoittelua kepein mielin. Ei turhia teologisia vääntöjä, ei tasavertaista debattia, usko vain lapsellisesti, usko usko usko: ja katso, sinä pelastut!; Perkeleellinen oppi, joka tekee itseasiassa jo vanhoillislestadiolaisen opin epäkohtien mietiskelystä saati julkisesta arvostelusta, sekä omasta väsymyksestä synnin. Synti on tietysti aina synti, eikä sitä pidä puolustella, mutta se mikä ei ole syntiä, ei ole syntiä! [Matt. 11:28 Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.]

Kiitäjämummo = Vanhus (heitä oli joskus useitakin), joka suviseurojen isossa teltassa vuodesta toiseen ylisti Herraa Jeesusta Kristusta. Hän tiesi keneen luottaa, hän pääsi hääaterialle Herransa luokse. Sittemmin on kiitos isossa teltassa hiljentynyt.

Katkera, Katkera henkilö = Entinen vanhoillislestadiolainen; Eronnut vanhoillislestadiolainen; Erotettu vanhoillislestadiolainen; Entinen vanhoillislestadiolainen joka arvostelee vanhoillislestadiolaisia

Kirkko, Kansankirkko,Suomen evankelisluterilainen kirkko = Maallistunut kirkko-instituutio, jota on hyvin sopivaa arvostella; Kirkkolaitos jonka muut jäsenet tuomitaan lauseiden välissä kadotukseen, mutta jossa halutaan kuitenkin itsepintaisesti pysyä

Kirkkouskovainen = kts. Omavanhurskas

Kuollut usko = Elävän Uskon vastakohta, kts. Elävä Usko

Kuuliainen, Kuuliaisuus = Ehdoton kuuliaisuus seurakuntaa kohtaan; Kyseenalaistamisen ja järjen käytön kieltäminen uskon asioissa; Seurakunnan, eli seurakuntavanhinten, ohjeiden meneminen etusijalle kaikissa oman elämän osa-alueissa; Kuuliasuudesta kieltäytyminen on tottelemattomuuden synti; Kuuliaisuus on hoitokokousten ja yleisen pelottelun polttoainetta

Kärppämatsi = Jääkiekko-ottelu Raksilan jäähallissa; Täältä voit bongata yllättävän monta vanhoillislestadiolaista jääkiekon ystävää

Kärpät = Oululainen jääkiekkojoukkue

Lesta, Lessu, Lestis, Lebe = [lievähkö] Haukkumanimi; Myös lyhenne

LLC = Laestadian Lutherical Church: USA:n vanhoillislestadiolaiset

Lähetystyö, Lähetysseurat = Sotkamossa SRK:n tiedotustilaisuudessa [Päivämies 12.07.2006] : "Tilaisuudessa haluttiin tietää, mikä on SRK:n kanta lähetystyöhön ja miksi se ei tee yhteistyötä Luterilaisen kirkon virallisten lähetysjärjestöjen kanssa. Kysymykseen vastattiin, että sydämemme ovat avoimia lähetystyölle. Jumala avaa ovet työlle. Kun ulkomailta tulee seurapyyntö, pyrimme siihen vastaamaan. Toisaalta emme ole tunkeutumassa työhön sinne, minne pyyntöjä ei tule. Pääperiaatteemme on toimia lähetystyössä itsenäisesti."

Maallinen = kts. Ajallinen

Musiikki = Isänmaalliset Laulut; Klassinen musiikki; Marssimusiikki; Siionin Laulut; Virret

Nainen = Nainen on ennen kaikkea äiti; " YTM, toimittaja Päivi Alasuutari on tutkimuksessaan Ehkäisyn kiellon synty ja umpikuja vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä todennut, että VL-liikkeessä osuvampi sana mies-käsitteen rinnalle olisikin ”äiti”.

Alasuutari tutki Päivämies-lehden kirjoituksia vuosikymmenien ajalta ja havaitsi, että miehen käsitteen rinnalla ei kirjoituksissa käytetä lainkaan sanaa "nainen". Miehelle rinnakkaiseksi käsitteeksi nousee "äiti". Nainen-sana on vaiettu, naiseutta ei ole herätysliikkeessä olemassa muutoin kuin äitiytenä. Miehestä sen sijaan puhutaan sekä miehenä että jonkin verran isänä. Tosin isyyspuhe on tullut mukaan lehden kirjoituksiin vasta viime vuosina.

Alasuutari toteaa, että lestadiolaisuudessa käsite ”nainen” ymmärretään selkeästi eroottisena vihjeenä, ja se liitetään seksuaalisuuteen. Naiseudessa korostuu miehen halun kohteeksi nouseva naisen seksuaalisuus. Lestadiolaisuudessa naiseus on siten ennen kaikkea seksuaalisuutta. Nainen nähdään vl-liikkeessä miehen objektivoivan halun kautta. Ja kun seksuaalisuus taas on syntiä ilman lisääntymistarkoitusta, naiseus ilman äitiyttä on siten syntiä. Tästä synnillisestä leimasta johtuen nainen-sanan käyttöä vältellään systemaattisesti.

Naisen tarkasteleminen hartauskirjoituksia julkaisevassa lehdessä pelkästään seksuaaliobjektina herättää monia kysymyksiä. Ennen kaikkea tämä osoittaa miten syvällä miehinen, naisia alistava ja objektivoiva vallankäyttö on tässä herätysliikkeessä. Alistuksen välineenä uskonto toimii erityisesti symbolisen ja kulttuurisen vallan kautta linkittämällä seksuaalisuuden, synnillisyyden ja naisten ruumiillisuuden toisiinsa.

Alasuutari, P. (1992) Ehkäisyn kiellon synty ja umpikuja vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä. Sosiologia 1992, nro 2, s. 106–115. "

Omavanhurskas = Muut kristityt

Opisto = Joku kolmesta kristillisestä kansanopistosta: Jämsä, Ranua tai Reisjärvi; Pieni osa vanhoillislestadiolaisista nuorista käy vuoden kestävän opistovuoden.

Oppi, Oikea oppi = Vanhoillislestadiolaisten uskonkäsitys, jossa vain heillä on oikea oppi raamatusta ja kristinuskosta; Vain oikeassa opissa voi pelastua, eli vain vanhoillislestadiolaiset voivat pelastua koska vain heillä on oikea oppi; Varsin heppoinen kehäpäätelmä jolla saadaan lisättyä lahkon koossapitävää "vain-me-oppia"

"Ovet katua vasten suljetaan" = Oman itsesi vuoksi käänny vl-uskoon nyt heti, sillä huomenna etsikkoaikasi voi olla jo ohi! [Saarn. 12:1.4Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, jotka eivät sinua miellytä, ennen kuin auringon valo, kuu ja tähdet himmenevät ja sadetta seuraavat yhä uudet pilvet. Silloin talon vartijat vapisevat, soturit painuvat kumaraan ja jauhajanaiset, vähiin käyneet, ovat jouten. Ikkunoista kurkistelijat jäävät pimeään, kadun kaksoisportit suljetaan, myllyn ääni heikkenee ja ohenee linnunlaulun kaltaiseksi ja laulun kaikki kaiut vaimenevat.]

Politiikka: Keskusta tai kokoomus; SRK:n tiedotustilaisuus Sotkamossa 2006 [Päivämies 12.07.2006] : "Tiedotusvälineiden edustajia kiinnosti esimerkiksi poliittisiin puolueisiin kuuluminen. Heille kerrottiin, että osallistumme yksityisinä ihmisinä politiikkaan ja puolueisiin, jotka eivät ole hengeltään ateistisia tai joiden toiminta ei ole repivää."

Puhuja, Puhujaveli = Seurakunnan vanhin; Seuroissa puhuva henkilö; Pastori tai Maallikkosaarnaaja; Raamatun Opettaja; Vain puhujat selittävät raamattua seuroissa; Puhuja on aina mies; Lähes kaikki teologisen koulutuksen saaneet miehet ovat puhujia; Puhujista 85-90% on ns. maallikkosaarnaajia, eli heillä ei ole teologista koulutusta; Seuroissa puhujille katetaan ilmaiset pullakahvit ja he syövät usein sakastissa kyseisen RY:n johtoryhmän kanssa

Pyhän Hengen virka, Pyhän Hengen pappeus = Usko syntyy toisen Pyhän Hengen omistavan ihmisen julistaessa Jumalan sijaisena synninpäästön, jolloin synnit annetaan anteeksi myös taivaassa; Raamatusta ei löydy tukea sille että usko syntyisi vasta sitten kun ihminen kuulee sanallisen synninpäästön. Eli Pyhä Henki on tässä opissa ikään kuin jonkinlainen viestikapula; Raamatusta ei löydy Pyhän Hengen Virkaa. vrt. Joh. 3:8 Henki puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.

Päivämies = erisn.; SRK:n julkaisema viikkolehti jota luetaan vanhoillislestadiolaisuuden piirissä huomattavasti enemmän kuin raamattua; Lehteen päätyvät kirjoitukset tarkastetaan ja tarpeen vaatiessa sensuroidaan tarkasti, siksi yleisilme on viikosta toiseen sama riippumatta siitä ketkä sinne kirjoittavat; Vanhoillislestadiolaisuuden pää-äänenkannattaja; Lehti tavoittelee ulkoasussaan vanhaa tyyliä mikä symbolisoi liikkeen muuttumattomuutta ja kieltäytymistä tämän ajan vaatimuksiin PÄIVÄMIES

"Päiväsi on kuin voimasi" = Kyllä Jumala antaa voimia jos antaa lapsiakin. Valitettava totuus on että niitä voimia ei aina löydykään. [5. Moos. 33:24-25: "Ja Asserista hän sanoi: "Siunattu olkoon Asser poikien joukossa. Olkoon hän veljiensä lemmikki, ja kastakoon hän jalkansa öljyyn. Rautaa ja vaskea olkoot sinun salpasi; ja niinkuin sinun päiväsi, niin olkoon sinun voimasikin."]

Raamattu = Oikea käännös on vuoden 1776 tai 1933/38 Raamattu; Kirja, jota vain puhujat ja omavanhurskaat hihhulit lukevat; Kirja jonka sanotaan olevan vanhoillislestadiolaisuuden perusta, mutta jota ei kuitenkaan juuri lueta RAAMATTU

Rakkaus = Rakkaus ja välittäminen muita vanhoillislestadiolaisia kohtaan; Jossain määrin myös muita ihmisiä kohtaan, vrt. Matt. 5:46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin?

Rauhanyhdistys, RY, Yrkkä, Firma = Rakennus: rakennuksessa pidetään seuroja ja mm. hääjuhlia, Suomessa on n. 200 rauhanyhdistystä; Yhdistys: yhdistyksellä on lakisääteinen johtokunta joka vastaa mm. käytettävistä varoista ja yhteydenpidosta viranomaisten kanssa

Risti = Kristinuskon symboli; Muistuttaa meitä Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme; Tänä vuonna [2006] sitä ei jostain syystä laitettu Suviseurojen juhlaporttiin eikä Ison Teltan puhujakorokkeeseen. kts. Suviseurat, Iso Teltta

SFC = Sveriges Fridsföreningarnas Centralorganisation: Ruotsin rauhanyhdistysten keskusyhdistys

Seurakunta-äiti, Saara-äiti = Vanhoillislestadiolaisten seurakunta; Samoin uskovien uskonyhteisö; Vanhoillislestadiolaisten epäjumala no.1; Maailmankaikkeuden suurin auktoriteetti [Huom. Kristillisessä perinteessä seurakunnan tehtävä on viedä evankeliumia eteenpäin ja vahvistaa uskovia uskossa ja yhteydessä yms. Mutta Raamattu ei tunne mitään "seurakunta-äitiä", joka on itsetarkoitus, olemassa vain itseään varten ja joka on ehdoton auktoriteetti. Raamattu on auktoriteetti, ei seurakunta.]

Seurat = Päätoimintamuoto, usein pari kertaa viikossa pidettävä hartaustilaisuus, jossa 1-2 seurapuhetta ja useita lauluja sekä yleensä myös kahvitauko joko puheiden välissä tai jälkeen; Pienillä paikkakunnilla seuroja on harvemmin, isoissa kaupungeissa kuten Helsingissä ja Oulussa seuroja saattaa olla kolmenakin päivänä viikossa

Sion, Siioni = Vanhoillislestadiolainen yhteisö

Siionin Laulut, Sinkkarit = 259 hengellisen laulun kokoelma; Virsien tyylisiä hartauslauluja; Usein mollivoittoisia; Vanhoillislestadiolaisilla on käytössä "Siionin laulut ja virret" -laulukirja jossa on sekä siionin laulut että evlut. kirkon virsikirja yksien kansien välissä; Vuoden 2006 suviseuroissa julkaistiin uusia siioninlauluja; Tietoa sensuroiduista Siionin Lauluista Admatan sivulla

Siionin Lähetyslehti = Kuukausittain ilmestyvä julkaisu; Enemmän opillinen ts. teologinen kuin Päivämies; Yleensä myös venäjän- ruotsin- viron tai saksankielisiä käännöksiä teksteistä, Lue Siionin Lähetyslehteä täältä; kts. Päivämies

Sisar, Uskon sisar = Naispuolinen vanhoillislestadiolainen

Sopiva musiikki, Hyvä musiikki, Uskovaiselle sopiva musiikki = kts. musiikki

SRK = Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys, toimisto Oulussa, Monet eivät tule ajatelleeksi, että SRK on sekä hengellinen, että poliittinen toimija; SRKn nettisivuilla lukee seuraavasti: "SRK:n ja rauhanyhdistysten tarkoituksena on niiden sääntöjen mukaan "herättää ja elvyttää kristillistä uskonelämää sekä edistää kristillissiveellisten elämätapojen, kansanraittiuden ja isänmaallisen mielen vakiinnuttamista kansan keskuudessa."" Linkki 1 Linkki 2

Suviseurat, Suvarit, Suvikset = Kesäjuhlat, usein pohjois-suomessa pidettävät monta päivää kestävät seurat kesä-heinäkuun vaihteessa, kävijöitä yleensä 60 000 - 70 000 lapset mukaan luettuina SUVISEURAT

Talostella = Asustaa/kulkea "Jumalan Valtakunnan" mukana

The Voice of Zion = USA:n vanhoillislestadiolaisten vastine Päivämiehelle, kts. Päivämies

”Ulkopuolella ovat koirat, noidat, huorat, murhaajat ja kaikki jotka valhetta rakastavat.” = Kaikki muut ovat pahoja ihmisiä. Kyseinen kohta löytyy ilmestyskirjasta, mutta kohdasta missä kuvataan lopullista taivasta, ei mitään maanpäällistä seurakuntaa. [Ilm. 22:13-16 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. "Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä. "Minä, Jeesus, olen lähettänyt enkelin luoksenne, jotta seurakunnat saisivat tämän todistuksen. Minä olen Daavidin juuriverso ja suku, kirkas aamutähti."]

Usko = Tärkeämpi kuin Jeesus

"Usko ei ole järjen asia!" = Älä sekoita luojan luomaa järkeäsi uskon asioihin. Usko vain "lapsen lailla" mitä papat puhujapöntöstä sinulle kertovat, sillä onhan itse Pyhä Henki heidät puhujaveljiksi asettanut. Ja jos epäilet jotain, saat [ja sinun pitääkin] uskoa epäilyksesi anteeksi.

Uskovainen = Vanhoillislestadiolainen

Vaino = Vanhoillislestadiolaisiin kohdistuva vaino uskon tähden, joka ympäröi seurakuntalaisia ajoittain mm. haukkumisina [lesta], sukupuolivalistuksena kouluissa ja heidän raamatun vastaisten oppiensa kyseenalaistamisena [vrt. kristittyjen vainot entisissä ja nykyisissä sosialistimaissa, noitavainot, alkuseurakuntien vainot, Stefanuksen kivitys]

Veli, Uskonveli = Miespuolinen vanhoillislestadiolainen

Viihde = Elokuvat, Maailmallinen Musiikki, Huippu-urheilu yms. lukemattomat ajanviettotavat jotka ovat vieraannuttamassa vanhoillislestadiolaisia omasta seurakuntayhteydestään; Ehdottoman vaarallista ja sanaa käytetäänkin pelotusmielessä usein; Kiellettyä, paitsi jos viihde on sopivan amatöörimaista ja/tai huonoa, vrt. leirien sketsi-illat, omat jalkapallovuorot, kuntourheilu

VL = lyhenne: vanhoillislestadiolainen

Väärä musiikki, Huono musiikki, Maailmallinen musiikki = mm. Dance, Gospel, Hip-Hop, Iskelmä, Pop, Rock; Periaatteessa ehdottoman kiellettyä, Pohjoissuomessa kuitenkin esim. iskelmä- ja dancemusiikki nuorison keskuudessa yllättävän suosittua, etelässä kuunnellaan myös poppia ja rockia, kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin valtaväestön keskuudessa; Gospel on tabu, kukaan vanhoillislestadiolainen ei kuuntele gospelia

Väärä rauha = Jeesuksen Kristuksen rauha ja ilo sydämessä, joka muilla[kin] kristityillä on

Väärävanhurskas = kts. Omavanhurskas

0 Comments:

Post a Comment

<< Home